Istorie PDF Print E-mail
Written by Administrator   
Saturday, 25 August 2012 21:13

Orasului Busteni “Poarta Bucegilor” nu are o atestare documentara legata de un anumit hrisov emis de cinestie ce cancelarie voievodala. Ea nu descinde dintr-un neguros epos istoric, istoria lui nu se pierde in negura vremurilor.

Astfel noi pentru doritorii de excursii (vacanta) in munti si pentru a face cat mai documentata vacanta in munti (excursiile)va prezentam cateva date istorice referitoare la orasul Busteni

In 1873  Locul cuprins intre confluienta Vaii Cerbului si Vaii Albe se numea “La Busteni

In 1887, Ion Kalinderu, administratorul Domeniilor Coroanei, din insarcinarea domnitorului Carol I, construieste Scoala Primara Busteni(acuma fiind Casa de Cultura a orasului Busteni ).

In 1887-1889 se construieste Biserica Domneasca Busteni (ctitorita de Regele Carol I si Regina Elisabeta ), in stil bizantin tarziu, pe o suprafata de 150mp.

In 1890 se construieste Fabrica de Hartie Busteni de catre fratii Schill.

In 1906 se construieste primul funicular din Europa – cu o lungime de 30 km, care transporta busteni (materie prima) pentru fabrica de Hartie Busteni – era construit peste Valea Ialomitei si transporta de la Bolboci, Breteiu si Reteiu pana la Busteni la fabrica de Hartie Busteni.

In 1903 – 1907 scriitorul Ion Slavici construieste Grand Hotel Palace si Cazino

( transformat in timpul celui de al doilea Razboi Mondial in Orfelinat – 9Mai Busteni -  iar in 2002 inchis ).

In 1911 Printul Gheorghe Grigore Cantacuzino Nababul construieste Castelul “Zamora” (opera arhitectuli Grigore Cerchez construit in stil brqncovenesc combinay cu cel al renasterii italiene – actualmente redobqndit fiind proprietate privata)

In 1937 scriitorul Cezar Petrescu cumpara o vila in stil romanesc unde scrie majoritatea operelor pana la moartea sa in 1961 (actualmente Muzeul – Casa memoriala Cezar Petrescu Busteni)

Intre 1926 -1928 sub inaltul patronat al Reginei Maria, in Saua Caraimanului  la 2291m altitudine se construieste cel mai mare monument din sud – estul Europei, Crucea – Eroilor, lucrare masiva din profile de otel, betoane armate (are inaltime de 28m, plus 8m soclul, anvergura bratelor fiind de 14m) – Maretul Monument fiind inchinat eroilor prahoveni cazuti in Primul Razboi Mondial, un monument care atrage multe excursii, si datorita lui muntii sunt vizitati masiv in vacanta.

In 1928 se construieste al doilea monument al eroilor amplasat in spatele garii si in fata Bisericii Domnesti din Busteni ( monumental fiind intitulat “Ultima granata a Caporalului Musat”

In 1972 se da in folosinta Telecabina Busteni – Babele, telecabina ce are o lungime de 4200 m, pe o diferenta de nivel de 1100m, iar punctual cel mai inalt este peste Valea Spumoasa de circa 190m, este construita pe firul  Vai Caraiman (vale ce desparte muntele Caraiman de muntele Jepii Mari), datorita acestei telecabine,excursiile si vacantele in munti devin mai usoare.

Orasul Busteni si-a capatat de-a lungul anilor numele de " Capitala alpinismului romanesc " datorita numarului mare de trasee alpine ce se pot strabate in  muntii Bugegi, care fac ca fiecare vacanta sau excursie facuta sa fie mai frumoasa.

“Cuceritorii Inutilului” (cum ii denumeste Lionnel Terri pe alpinisti- in cartea cu acelas nume), se vor constitui intr-o grupare care va fi recunoscuta de strainatate si inregistrata in 1930 sub denumirea de Clubul Alpin Roman (coordonat foarte mult timp de regretatul Sergiu Cunescu).

Asa a luat fiinta Cabana  Caminul Alpin ( acum, devenita aproape paragina ) din Busteni, ca loc celebru de adunare , pentru o perioada de tranzit a alpinistilor ce urmau sa plece in trasee alpine (excursii in munti), de aici se luau alimente si cheile de la refugiul Costila, unde se puteau caza (dormi), ca a doua zi sa faca excaladari pe versantii muntilor.

Actiunea tuturor acestor societati s-a concretizat in construirea a sute de kilometri de poteci si marcaje, in ridicarea cabanelor si refugiilor montane, in construirea primei partii de schi din tara – Boncu (actuala partie Kalinderu).

Astfel  dupa cel de-al doilea razboi mondial, orasul Busteni se dezvolta puternic turistic, fiind un oras unde toti doritorii de vacante in munti  si toti indragostitii de excursii in munti veneau, ascensiunea oprindu-se in epoca comunista, iar acum noi locuitorii  dorim  sa facem iarasi orasul Busteni deschis  pentru petrecerea de sejururi la  in munte, cu locuri de cazare, infloritor si cautat cum era in jurul anilor 1950 -1970.

Orasul Busteni este usor accesibil pentru toate localitatile din tara prin drumul  European E60 (DN1) sau  prin calea ferata ce face legatura pe ruta Bucuresti - Brasov - Cluj - Oradea - Budapesta - Viena - Paris sau Berlin, se poate afirma ca este chiar in centrul tarii, deci sejururile la munte pentru turism montan, ski, fotografii si imagini luate personal de fiecare turist ce vine in vacanta .Orasul Busteni are o pozitie foarte  spectaculoasa, fiind asezat chiar la poalele muntilor Bucegi, unde se vede ca nicaieri in alta parte frumusetea  si goliciunea  stancilor, fiind locul de plecare pentru “cucerirea inutilului”.

Ca si altitudine orasul Busteni se afla la  altitudinea :  - la gara este de 883.7 m

- la partia de schi Kalinderu este de 980 m,

-  in curtea Pensiunii “DANI” altitudinea este de 900 m

Privind  din orice punct ( de la nord – vest spre sud)din Busteni, privirea cuprinde mai intii creasta Bucsoiului ce duce la Virful Omul, apoi urmeaza spre sud Valea Cerbului, muntele Costila cu bine cunoscutele Vai (Priponului si Malinului unde primavera se face schi extreme)si apoi Caraimanul, cu monumentul (Crucea Eroilor) impunator ce domina intreg orasul, cladit in cea mai mare parte la poalele lui, se continua cu Valea Caraimanului  pe care este construita si telecabina Busteni- Babele, dupa aceea urmeaza mai intii Jepii Mari sau Claia Mare, Jepii Mici sau Claia Mica, apoi Piatra Arsa si se termina cu Furnica si Cota 1400, unde se vede si hotelul Cota 1400.

Privind din nord – est spre  est orasul este strajuit de muntele Sorica, muntele Zamora, muntele Cumpatu, ce sunt  caracterizati printr-o panta lina, imadorti pana la jumatate si acoperiti cu pasuni spre deosebire de cealalta ramura nord – vestica.

Pentru a face orasul Busteni si mai spectaculos, Raul Prahova  se intalneste cu Parul Valea Cerbului si cu Paraul Valea Alba, ozonand si rarefiind aerul.

Si pentru ca poate orasul Busteni nu avea totul, natura darnica i-a mai dat si o flora si o fauna bogata, astfel:in Muntii Bucegi( Rezervatia Naturala Bucegi), pe o suprafata relativ mica se dezvolta o flora si o fauna deosebit de bogata, cu numeroase raritati floristice si specii de mare interes stiintific.

Noi echpa cazarebusteni.ro va asteptam sa perteceti sejururi cat mai placute, sa va cazati in Busteni si sa faceti excursii montane cat mai placute.